Cara Mohon Pinjaman Perumahan Kerajaan Kali Kedua

Cara Mohon Pinjaman Perumahan Kerajaan (PPK) Kali Kedua

Posted on

Bolehkah buat pinjaman perumahan kerajaan (PPK) untuk kali kedua? Jawapannya BOLEH jika memenuhi syarat-syarat tertentu. Buat anda pekerja sektor awam digalakkan menggunakan pinjaman perumahan kerajaan. Mudah lulus dan kadar faedah yang amat-amat rendah.

Ramai yang bertanya kepada Panduan Kini cara mohon pinjaman perumahan kedua ini. Pihak kami akan membuat contoh kiraan kelayakan untuk pinjaman yang kedua ini.

Cara Mohon Pinjaman Perumahan Kerajaan Kali Kedua

Dengan itu pihak Panduan Kini telah mendapatkan maklumat dari Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) untuk mendapatkan maklumat buat anda. Pastinya anda menantikan pinjaman kali kedua ini dengan kadar faedah yang rendah dari pihak Bank.

permohonan pinjaman perumahan kerajaan

Kebiasaan untuk pinjaman perumahan untuk sektor awam ini kadar faedah berada dalam linkungan 4% berbeza dengan pinjaman dengan pembiayaan dari institusi kewangan yang kadarnya lebih tinggi.

Tetapi…

Untuk mohon pinjaman kali kedua ada syarat-syaratnya.

Jadi apa syaratnya?… Syarat utama buat Pinjaman Perumahan Kerajaan Ke-2 ini adalah Pinjaman Perumahan Kali Pertama telah diselesaikan.

Jumlah Pinjaman Yang Layak

1. Jumlah kelayakkan pinjaman mengikut gaji terkini semasa membuat permohonan. Pastinya anda fikir lebih tinggi dari jumlah pinjaman yang pertama. tetapi

2. Cara kiraan adalah setelah tolak amaun pinjman pertama dengan kelayakan pinjaman yang terkini.

Contoh Kiraan Pinjaman:

Amaun pinjaman pertama (insurans rumah pertama dulu tak diambil kira) = RM200,000
Kelayakan terkini mengikut gaji semasa = RM500,000 (rujuk skala gaji pokok & kelayakan terkini anda)
Anggaran amaun kelayakan utk pinjaman kedua = RM500k – RM200k = RM300k.

3. Adakah kita layak untuk pinjaman berjumlah RM300k?. Jawapannya belum lagi. Syarat seterusnya ialah instalment pinjaman baru tidak boleh melebihi separuh dari jumlah gaji pokok anda.

4. Semak adakah instalment RM300k itu melebihi separuh daripada jumlah gaji pokok anda yang terkini.

Contoh Kiraan Pembiayaan:

Instalment utk pinjaman RM300k = +-RM1500 sebulan
Jika kelayakan terkini pinjaman anda adalah RM500 ribu, maka gaji pokok anda mestilah RM4500++.
Separuh daripada RM4500 ialah RM2250, makanya, instalment RM1500 tadi boleh diterima. dan anda sudah layak untuk membuat pinjaman dengan jumlah tersebut.

(untuk pengiraan lebih tepat, rujuk loan calculator di website LPPSA)

Jadi jika anda ingin memohon pinjaman perumahan kerajaan (PPK) untuk kali kedua pastikan anda rancang dengan teliti. Buat kira-kira jumlah perbelanjaan anda setiap bulan sebelum memohon. Paling penting adalah langsaikan pinjaman yang pertama terlebih dahulu. Ada banyak cara yang anda boleh guna untuk langsaikan pinjaman dengan pantas.

Jadi, gunakan kemudahan pinjaman ini untuk anda mula membuat pelaburan hartanah. Pelaburan hartanah sememangnya menguntungkan. Bagi anda yang berada di sektor awam rancanglah pinjaman anda dengan hartanah ini dengan bijak. Jumlah kadar faedah yang rendah banyak membantu anda untuk mendapat lebih keuntungan dalam hutang.

Panduan kini berharap, artikel Cara Mohon Pinjaman Perumahan Kerajaan (PPK) Kali Kedua, ini telah membantu anda faham cara untuk memohon pinjaman kali kedua.

1 comment

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.