Pinjaman Bank Rakyat

Pinjaman Bank Rakyat, Pengalaman Aku Pinjam Dengan Bank

Posted on

Aku seorang pekerja kerajaan, pinjaman bank rakyat sudah sinonim dengan puak-puak kami ni.  Mudah dan cukup pantas. Amat-amat beruntung bila bergelar penjawat awam, hadir ke mana-mana institusi kewangan akan dilayan bagai seorang VIP. Pinjam dengan bank memang pilihan kami. Jangan salah faham wahai pembaca sekelian. Beza aku dengan kamu yang bekerja swasta itu benar-benar ketara. Aku dibayar oleh pihak kerajaan… kerajaan persekutuan atau kerajaan tempatan. Itu beza aku dan kamu.

Mari kita lanjut dengan coretan aku ini. lihat tajuk di atas kembali ” Pengalaman Buat Pinjaman Bank Rakyat “. Adakah indah atau khabar buruk buat pembaca sekelian? Entahlah.. aku pun konfius kadang-kadang. Semuanya manis-manis kita dengar yang busuk-busuk orang tak pernah pun cerita. Mari aku cerita lebih lanjut.

Pinjaman Bank Rakyat Yang Perlu Anda Tahu

Pinjaman Bank Rakyat YAng Perlu Anda TAhu

Mungkin kamu pun nak pinjam wang, atau  sekadar nak tambah-tambah ilmu tentang pinjaman. Nak bertanya di bank takut termakan promosi bank pulak. Tambah-tambah kamu tu kerja kerajaan lagilah manis ayat yang keluar. itu…ini.. cair pulak nanti terpinjam susah.

Boleh la aku katakan semua Bank akan cuba goda anda untuk memohon pinjaman jika anda bertanya tentang pinjaman peribadi, atau personal loan ini. Ketahui dulu selok-belok apa itu pinjaman peribadi sebelum datang ke mana-mana bank untuk buat pinjaman. Ini lebih baik. Kenapa… baca seterusnya…

Sebelum aku terjah lebih lanjut, sila lihat info pinjaman peribadi Bank Rakyat bagi pekerja kerajaan yang terbaru,

Pembiayaan Peribadi-i Sektor Awam Pinjaman Bank Rakyat

Pinjaman Peribadi ini berkonsepkan “Tawarruq”. Apa pulak tu? “Tawarruq” secara ringkasnya

“tawarruq merupakan suatu alternatif kepada mereka yang mahu mendapatkan tunai tanpa melalui bay’ al-’inah. Melalui jual beli tawarruq, wang tunai boleh diperolehi dengan cara menjual semula secara tunai sesuatu barang yang telah dibeli secara kredit kepada pihak ketiga, berbeza dengan bay’ al-’inah yang melibatkan hanya melibatkan dua (2) pihak bagi kedua-dua transaksi tersebut.”

Baca >>  Semak Baki dan Bayar Pinjaman Kereta Guna CIMB Clicks Secara Online

Aku pun tak berapa nak faham bab ni.. tu pun copy paste je .. nak faham lagi boleh la cuba google okays..

Ciri-Ciri Pinjaman

  • Amaun pembiayaan sehingga RM200,000
  • Tempoh pembiayaan sehingga 10 tahun
  • Tiada jaminan diperlukan
  • Perlindungan takaful atas pilihan pelanggan
  • Pilihan kadar keuntungan tetap atau terapung

Kelayakkan memohan Pinjaman Peribadi Sektor Awam Ini

  • Warganegara Malaysia
  • Berumur minimum 18 tahun dan maksimum 60 tahun semasa tamat tempoh pembiayaan
  • Berpendapatan bulanan tetap minimum RM1,000 termasuk elaun tetap
  • Berkhidmat dalam sektor awam dan syarikat GLC terpilih
  • Telah berkhidmat minimum tiga (3) bulan

Kelayakkan Pinjaman Seperti Di Bawah

Pinjaman Peribadi Bank Rakyat

untuk lebih lanjut bolehlah pergi ke halaman Pembiayaan Peribadi-i Sektor Awam Bank Rakyat

Itu serba ringkas pinjaman bank rakyat khas buat pekerja awan dan GLC. Jika kamu rasa layak dan perlu mohon dinasihatkan baca artikel ini lebih lanjut. Mari kita sambung.. jangan cepat tergoda dengan angka-angka.

Jenis-Jenis Pinjaman Peribadi

Terdapat dua jenis pembiayaan peribadi, iaitu “secured personal loans” dan “unsecured personal loans”. Apa yang membezakan kedua-dua jenis “personal loan” ini?

Secured Personal Loans
Ini adalah jenis pinjaman peribadi yang memerlukan penjamin atau cagaran. Cagaran yang dimaksudkan adalah bentuk hartanah.

Ini bermaksud sekiranya peminjam gagal menjelaskan bayaran loan, bank boleh merampas cagaran atau memindahkan tanggungjawab kepada penjamin.

Pinjaman jenis “secured personal loans” selalunya digunakan oleh individu yang mempunyai rekod kredit yang lemah. Walau bagaimanapun pinjaman peribadi jenis ini juga diminati kerana kadar faedah yang lebih rendah berbanding pinjaman lain.

Baca >>  Pinjaman Duit Tanpa Slip Gaji adakah ada dan boleh Anda Percaya Masa Kini?

Unsecured Personal Loans
Ini adalah pinjaman peribadi yang popular pada masa sekarang. Pinjaman ini juga adalah pinjaman peribadi bank yang pihak kami uruskan.

Jenis pinjaman ini tidak memerlukan penjamin atau sebarang cagaran. Pinjaman peribadi jenis ini juga lebih pantas dan lebih mudah diluluskan oleh pihak bank jika pemohon menepati syarat-syarat minima yang ditetapkan.

Tetapi jenis pinjaman ini mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi berbanding pinjaman-pinjaman bank yang lain.

Tempoh Bayaran Semula Pinjaman Peribadi

Tempoh pembayaran adalah bergantung kepada jenis pinjaman peribadi yang diluluskan, dan peminjam boleh memilih tempoh bayaran semula yang sesuai dengan situasi kewangan mereka.

Boleh dikatakan semua bank yang menawarkan pinjaman peribadi mempunyai tempoh bayaran semula yang fleksibel – sesingkat 1 tahun sehingga mencapai 7 tahun.

Sebagai contoh, pihak AEON Credit menawarkan tempoh pembiayaan dari 1 tahun hingga 7 tahun untuk pinjaman peribadi AEON iCash. Manakala CIMB pula menawarkan tempoh bayaran dari 1 tahun sehingga 5 tahun untuk CIMB Cash Plus & CIMB Xpress Cash.

Nilai bayaran semula ini pula bergantung kepada kadar faedah yang dikenakan untuk pelan pinjaman peribadi tersebut.

Kadar Faedah Pinjaman Peribadi

Seperti tempoh bayaran, kadar faedah pembiayaan peribadi juga adalah bergantung kepada jenis pinjaman bank yang dipohon.

Setiap bank mengenakan kadar faedah yang berbeza untuk pelan pinjaman mereka.

Pada masa sekarang, kebanyakan bank di Malaysia menawarkan dua jenis pelan pembiayaan peribadi. Jenis pelan pinjaman yang saya maksudkan di sini bukanlah “unsecured personal loan” dan “secured personal loan”, tetapi pinjaman patuh syariah dan pinjaman konvensional.

Baca >>  Kelebihan Simpanan Shariah KWSP Dari Konvensional

Oleh kerana agama rasmi Malaysia ialah Agama Islam, kebanyakan bank mula menawarkan pinjaman patuh Syariah yang menggunakan konsep Bai Al-Inah.

Secara ringkas, pelan pembiayaan peribadi bank rakyat  dan kebanyakkan bank berkonsepkan Bai Al-Inah mempunyai kadar faedah tetap berbanding pelan pembiayaan peribadi yang biasa.

Pelan pinjaman yang tidak menggunakan konsep Bai Al-Inah pula menawarkan kadar faedah yang berubah. Selalunya kadar faedah ini bergantung kepada nilai pinjaman yang diluluskan.

Bagaimana Memilih Pelan Pinjaman Yang Sesuai?

Malangnya tidak ada jawapan yang tepat bagaimana untuk soalan tersebut. Pemilihan pelan pinjaman yang sesuai bergantung kepada beberapa faktor yang perlu anda pertimbangkan.

Faktor seperti status kewangan anda sangat mempengaruhi pelan pembiayaan peribadi yang perlu anda pilih.

Anda juga perlu tahu tujuan anda ingin mendapatkan pembiayaan peribadi dari bank. Adakah anda terdesak dan inginkan pinjaman segera tanpa penjamin atau cagaran.

Dan adakah anda pasti anda akan dapat membayar kembali pinjaman tersebut mengikut kadar faedah yang ditetapkan oleh bank?

Itu adalah antara faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan anda untuk mendapatkan pinjaman.

Carian Popular Ke Sini:

  • Analisis semakkan balance akaun hong leong
  • macam mana nak sattle hutang tapi ader ccris
  • syarat buka akoun simpanan bank rhb

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.