Pinjaman Yang Baik vs Pinjaman Yang Buruk

Pinjaman Yang Baik vs Pinjaman Yang Buruk – Pihak Bank Menilai Anda

Posted on

Pinjaman Yang Baik vs Pinjaman Yang Buruk 

Rupanya ada pinjaman yang baik dan pinjaman yang buruk di mata Bank. Pentingnya anda mesti tahu jenis pinjaman apa yang terbaik untuk anda mulakan sewaktu muda. Paling tidak segala pinjaman itu bakal menjamin anda tidak merosakkan reputasi anda bila memohon pinjaman yang seterusnya.

Panduan Terkini kali ini berkongsi maksud “Pinjaman Yang Bagus” yang sering para JUTAWAN simpan sebagai peluru. Mungkin anda boleh guna tips ini untuk jadi seperti mereka. Mungkin anda pula menjadi bakal HARTAWAN.

SEMUA INI MUDAH….

pinjaman-yang-bagus

Pada mata pihak bank terdapat pinjaman yang baik dan pinjaman yang tak buruk. Mari kita semak jenis-jenis pinjaman yang baik dan buruk. Anda nilai adakah anda berada di jenis pijaman baik atau pinjaman buruk?

Jenis Pinjaman Baik

Terdapat bermacam jenis pinjaman yang disediakan oleh pihak bank kepada pelanggan seperti kita. Ada pinjaman kereta, pinjaman rumah, pinjaman peribadi, kad kredit, over draft dan sebagainya.Namun secara asasnya pinjaman terbahagi kepada 2 jenis:

1– Secure Loan

2– Unsecure Loan

Apa itu secure loan dan apa pula unsecure loan?

Secure Loan

Secure loan bermaksud adalah pinjaman jenis yang bercagar atau dalam kata lain andai pihak kita takmampu membayar pinjaman maka pihak bank ada sesuatu untuk dipegang. Seperti contoh Pinjaman perumahan,pinjaman kereta dan pinjaman ASB yang bersandarkan sijil ASB.

Secure Loan ini diketegorikan sebagai pinjaman yang berstatus baik bagi bank.

Pinjaman yang baik di mata bank adalah pinjaman seperti pinjaman rumah dan kereta yang mana pinjaman secure loan. Lagi banyak pinjaman perumahan seseorang dan bayarannya yang cantik maka lagi suka bank nak luluskan pinjaman kepada pemohon begini.

Ini kerana pada firasat mereka pemohon sebegini mempunyai minda pelaburan. Atau paling tidak jika pinjaman gagal dibayar atau Non Perfoming Loan (NPL) pihak bank boleh sita dan lelong property mereka yang ada.

Jenis Pinjaman Buruk

Unsecure Loan

Unsecure loan pula bermaksud pinjaman yang berisiko tinggi dan pihak bank tiada apa-apa cagaran untuk dipegang atau ditahan andai pihak peminjam gagal membayar pinjaman. Seperti contoh pinjaman peribadi dan kad kredit.

Unsecure loan adalah pinjaman yang buruk dimata pihak bank. Mana-mana pemohon yang ingin memohon pinjaman tetapi mempunyai komitmen pinjaman unsecure loan melebihi 30% daripada gaji atau pendapatan bersih bulanan maka pinjaman mereka akan mudah ditolak. Walaupun gajinya masih besar.

Unsecure Loan pula jelas menjadi pinjaman jenis ketegori buruk di mata pihak bank.

TETAPI….

jika pembayaran balik hutang anda itu baik tanpa ada masalah anda akan diberi kelebihan untuk pinjaman. Cuma ada pro dan kontra dalam menilai anda oleh institusi kewangan.

Panduan Mohon Pinjaman

Sebelum membuat pinjaman pastikan jenis pinjaman mana yang anda buat dan berhati-hati. Pastikan juga baki kad kredit anda selalu di bawah 50% daripada jumlah credit limit kerana jika lebih bank akan mudah reject permohonan pinjaman anda.

Membuat semakan laporan CCRIS dengan pihak Bank Negara amat penting bagi menilai adakah anda layak atau tidak untuk memohon pinjaman untuk tahun tersebut. Ini penting supaya anda tidak terkeliru dan termakan dengan janji pihak peminjam/bank yang kadang-kadang mainkan kita dari jalan belakang dengan pelbagai tawaran. Malah wang kita habis dilaburkan hanya sebab yang tak munasabah.

BERHATI-HATI…

Jutawan Forex Malaysia

Tips Pinjaman Hero

Untuk anda yang baru mula bekerja dan mula berjinak-jinak dalam sistem sewa-beli atau pinjaman ini baik fikirkan apakah pinjaman yang menjamin anda mudah untuk melakukan pinjaman seterusnya.

Dalam tips artikel di atas ini jelas sekali pinjaman membeli aset, ASB dan pelaburan jangka masa panjang haruslah diutamakan terlebih dahulu sebelum membuat pinjaman peribadi.

Panduan Terkini berharap anda berfikir seperti seorang yang membuat pelaburan dalam pinjaman. Jadi pasti anda bijak memilih antara Secure Loan/Pinjaman yang Baik atau Unsecure Loan/Pinjaman Yang Buruk? Ini adalah permainan bagi JUTAWAN.

Mungkin anda sudah jelas dengan artikel kali ini.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.