program save 2.0 rebet rm200

Program SAVE 2.0: Pemberian e-Rebat RM200, Tutorial Untuk Tebus Baucar

Posted on

APA ITU PROGRAM SAVE 2.0?

Program SAVE 2.0 adalah pemberian e-rebat kepada isi rumah yang ingin membeli peralatan elektrik penyaman udara atau peti sejuk cekap tenaga berlabel 4 bintang atau 5 bintang oleh Suruhanjaya Tenaga (ST). Semua rebat ini khas untuk anda untuk membeli 2 peralatan elektrik ini sahaja.

Program ini adalah inisiatif SEDA dengan kerjasama dengan Shopee Malaysia. Untuk pengetahuan anda ianya telah dibentangkan dalam Belanjawan 2021 baru-baru ini.

Kelebihan Program SAVE 2.0

Dengan mendaftar untuk program ini di Shopee, anda boleh tuntut baucar RM200.00 untuk digunakan pada penghawa dingin dan peti sejuk yang cekap tenaga.

Buat anda yang berkira-kira untuk membeli penyaman udara (air conditioner) atau peti sejuk, bolehlah mendaftar dalam program ini untuk memperolehi rebat sebanyak RM200 untuk setiap pembelian penyaman udara atau peti sejuk di Shopee sahaja.

Ingat pembelian ini hanya terhad di Shopee Sahaja.

Senarai Aicond dan Peti Sejuk SAVE 2.0

Anda boleh rujuk senarai aircond dan petik sejuk di laman Shopee Malaysia. Terbaiknya pihak pembekal menyediakan diskaun sehingga 50% pada harga bermula dari RM500 sahaja.

BELANJAWAN 2021: Program SAVE 2.0

Dalam Belanjawan 2021, kerajaan telah mengumumkan sebanyak RM30 juta bagi pelaksanaan Program SAVE 2.0 yang dijangka memanfaatkan sebanyak 140,000 isi rumah di seluruh Malaysia.

Untuk makluman, program ini dilaksanakan oleh Sustainable Energy Development Authority Malaysia (SEDA) yang merupakan sebuah badan berkanun yang ditubuhkan dibawah Akta Pihak Berkuasa Pembangunan Lestari 2011.

Ia dilaksanakan dengan kerjasama Suruhanjaya Tenaga dan dengan kolaborasi Shoope.

TUJUAN PROGRAM

Meningkatkan kesedaran orang ramai agar membeli kelengkapan elektrik cekap tenaga yang akan menjimatkan tenaga elektrik pengguna terutamanya pengguna domestik

Meningkatkan jumlah bilangan kelengkapan elektrik cekap tenaga bertaraf 5 bintang dan 4 bintang dan peralatan cekap tenaga di pasaran.

Syarat Program SAVE 2.0

Berikut adalah syarat dan kriteria kelayakan :

1. Warganegara Malaysia
2. Pengguna / pemilik akaun elektrik berdaftar (domestik) di syarikat utiliti elektrik seperti TNB, SESB, SEB
3. Menggunakan e-Rebat untuk pembelian penyaman udara ATAU peti sejuk berlabel 4 bintang ATAU 5 bintang Cekap Tenaga pada tahun 2021
4. 1 akaun bil untuk 1 e-Rebat (siapa cepat dia dapat)

Cara Tebus Program SAVE 2.0

1. Layari https://shopee.com.my/m/program-save
2. Isikan maklumat pengguna, akaun pemilik akaun elektrik berdaftar (domestik) di syarikat utiliti elektrik seperti TNB, SESB, SEB
3. Tick butang pengesahan / persetujuan
4. Baucar RM200 akan dikreditkan ke dalam Shopee Wallet bagi permohonan yang diluluskan.
5. Boleh baca dan fahamkan, lepas tu klik DAFTAR SEKARANG.
6. ‘Electricity bill no’ tu merujuk kepada nombor akaun TNB kita, boleh refer dekat bil elektrik masing-masing.

Berita Program SAVE 2.0

KUALA LUMPUR: Kerajaan memperkenalkan program SAVE 2.0 membabitkan pemberian e-Rebat RM200 kepada isi rumah yang membeli alat penyaman udara atau peti sejuk cekap tenaga buatan tempatan.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata peruntukan RM30 juta disediakan bagi program terbabit yang dijangka memanfaatkan 140,000 isi rumah.

“Program ini diperkenalkan dalam usaha kerajaan memulihara alam sekitar,” katanya ketika membentangkan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Sejajar usaha itu juga, beliau berkata, kerajaan menyokong inisiatif Kerajaan Sarawak berhubung perkhidmatan bas awam menggunakan ‘hydrogen fuel cells’ sebagai sebahagian daripada langkah melestarikan teknologi hijau dan mesra alam.

Sumber : Berita Harian

Video Program SAVE

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.